Bersalin Caesarean : Risiko Caesarean Pada Bayi


Kemungkinan besar, bayi anda berada dalam keadaan sihat, semasa dan selepas pembedahan. Sesetengah bayi mengalami masalah pernafasan selepas dilahirkan. Walaupun masalah pernafasan selepas caesarean biasanya tidak serius, kadang-kala bayi tersebut perlukan penjagan khas 
untuk membantu mereka pulih.


Kira-kira 35 dalam setiap 1,000 bayi mengalami masalah pernafasan selepas caesarean, berbanding lima dalam 1,000 bayi yang dilahirkan secara normal. Masalah pernafasan lebih banyak berlaku kepada:

  • bayi pramatang yang dilahirkan melalui caesarean;
  • bayi yang dilahirkan melalui caesarean yang dijalankan sebelum proses kelahiran bermula.

Ada juga bayi yang terluka sedikit akibat terkena pisau bedah. Kira-kira dua peratus bayi mengalami luka kecil semasa pembedahan caesarean.

Pakar Obstetrik dan Ginekologi, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Profesor Dr Nur Azurah Abdul Ghani berkata, sekiranya pembedahan dilakukan pada usia kandungan 37 minggu, ada kalanya bayi belum bersedia dan terlupa untuk bernafas dengan sendiri.




Ia menyebabkan bayi berkenaan memerlukan pemantauan di wad selepas dilahirkan.

"Jika kepala bayi berada di bahagian bawah ketika pembedahan kecemasan, ia juga boleh menyukarkan doktor untuk mengeluarkannya," katanya.


Sumber : Babycenter , Harian Metro


Baca perkongsian menarik disini juga : 

Bersalin Caesarean : Adakah Selamat Berbanding Kelahiran Biasa?

Bersalin Caesarean : Risiko Utama Pembedahan Caesarean

Bersalin Caesarean : Apakah komplikasi lain yang perlu saya tahu?

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda :)